A cukor- és gyümölcscukor-tartalmú gyümölcslevek akár 85%-kal is növelhetik a köszvény kialakulásának kockázatát a férfiak esetében - erre a következtetésre jutott egy amerikai és kanadai kutatókból álló munkacsoport az egyik neves orvosi szaklapban, a British Medical Journal-ban megjelent új tanulmányában. A köszvény ismétlődő rohamokban jelentkező, fájdalmas ízületi gyulladás, amelynek oka a vérben található, túlzott mennyiségű húgysav nátrium-urát kristályok formájában történő lerakódása az ízületek körül.
|
A köszvény általában a középkorú férfiakat és a változókor után lévő nőket érinti: a köszvényes rohamok során az érintett ízületek megduzzadnak és érintésre fájdalmassá válnak, de általános panaszok - például láz - is felléphetnek. A köszvény leggyakoribb előfordulási helye a nagylábujj alapízülete, de ugyancsak gyakran érinti a boka, a térd, a csukló és a könyök ízületét is.
Az Egyesült Államokban az utóbbi évtizedekben nagyjából megduplázódott a köszvényes esetek száma, ami együtt járt a cukrozott, illetve a gyümölcscukrot (fruktózt) tartalmazó üdítőitalok fogyasztásának nagymértékű növekedésével (a fruktózról ismert, hogy fogyasztása megnöveli a vér húgysav-koncentrációját). A köszvényes betegek táplálkozási előírásai eddig elsősorban az úgynevezett purinok és az alkohol táplálékkal bevitt mennyiségének visszaszorítását tartották szem előtt, a cukrozott üdítőitalok fogyasztásával kapcsolatban azonban nem fogalmaztak meg konkrét ajánlásokat: Hyon K. Choi és kollégája, Gary Curhan ezért döntött úgy, hogy megvizsgálják a cukros üdítők és a fruktózbevitel, illetve a köszvény későbbi kialakulásának kockázata között fennálló lehetséges összefüggéseket.
A kutatók 46 000, negyven éves és ennél idősebb férfit követtek nyomon 12 éven keresztül, akiknél korábban nem fordult elő a betegség. A férfiaknak 130-féle cukrozott, illetve diétás üdítőitallal, valamint a magas fruktóztartalmú gyümölcsökkel és gyümölcslevekkel kapcsolatos fogyasztásai szokásairól kellet beszámolnia (a vizsgálatot kérdőíves módszerrel végezték). A felmérés kezdetekor, majd ezt követően kétévente feljegyezték a résztvevők testsúlyát és az általános egészségi állapotukra vonatkozó információkat, továbbá azt, hogy szedtek-e valamilyen gyógyszert a vizsgálat ideje alatt.
A tizenkét éves utánkövetési időszakban a kutatócsoport 755 esetben diagnosztizált köszvényes esetet. Kiderült, hogy a köszvény kialakulásának kockázata statisztikailag kimutatható mértékben emelkedik abban az esetben, ha valaki hetente 5-6 adaggal fogyaszt cukrozott üdítőitalt, azoknál pedig, akik naponta kettő vagy kettőnél több adagot ittak ezekből az italokból, már 85%-os volt a kockázatnövekedés azokhoz képest, akik havonta egynél is kevesebb adaggal fogyasztottak ilyesmit (egy adag gyümölcslé 125 milliliternek, azaz körülbelül fél csészényi üdítőitalnak felel meg). Ezek az összefüggések függetlenek voltak a betegség egyéb kockázati tényezőitől, így például a testtömeg-indextől, az életkortól, a magasvérnyomástól, az alkoholbevitel mértékétől és a többi étrendi tényezőtől is - olvasható a Sciencedaily hírportálján.
A cukormentes üdítőitaloknál ezzel szemben nem találtak ilyen összefüggést, de a magas fruktóztartalmú gyümölcsleveknél és gyümölcsöknél (például alma és narancs) szintén nőtt valamelyest a köszvény kialakulásának kockázata. A kutatók hangsúlyozták, hogy a zöldségek, a gyümölcsök, illetve a százszázalékos gyümölcslevek fogyasztásáról természetesen senkit sem szeretnének lebeszélni, de az eredmények egyértelműen mutatják, hogy a magas fruktóztartalmú gyümölcsök is hozzájárulhatnak valamelyest a köszvény kialakulásához, annak ellenére, hogy egy sor betegség megelőzésében rendkívül hasznosnak tekinthető a fogyasztásuk.
origo |